14 July 2014

Sedekah

..tengah makan sedap² kat kedai makan, tiba² ada plak peminta sedekah @ org kutip derma @ dan sebagainya mai dok sua tangan..

hangpa penah hadap benda² mcm ni dak..? aku selalu jugak..kdg² aku bagi jugak..ikut bajet yg ada lah..tp klu time tengah takdak apa tu, aku senyum je la.. ha la..senyum pun sedekah apa..? haha apa pun, kat sini aku bukan nak cerita pasai brp hengget aku bagi sedekah.. tp aku cuma nak share sedikit apa yg aku dapat dari tazkirah lepas terawih semalam..

terus jadi miskin lepas bersedekah

Sedekah 

Situasi kadang² bila tengah makan, ada org mai minta sedekah..mcm² mimik muka org kita leh tgk..yg elok tu elok la..tp yg muka dok tengah senyum ria, terus jadi mcm muka org tahan cirit pun ada..
Tazkirah semalam bunyi mcm ni,aku share secara ringkas ja la..satgi panjang2 org tak paham buat apa kan..?

haha..klu ada org mai minta sedekah atau derma ni, tak kira la kat rumah ka..kat kedai makan ka..jgn lah kita marah ka..maki tak tentu pasai ka..patutnya kita kena pikiaq balik..sebelum waktu dan ketika tu , bila kali terakhir kita bersedekah..? Kemarin ka..minggu lepas ka..bulan lepas ka..ntah² setahun yang lepas rekod terakhir kita bersedekah..punya la kita sibuk dengan urusan seharian sampai kita tak dak kesempatan nak bersedekah..nak buat kebajikan..

Dan tiba saat tu, Allah hantaq peminta sedekah tu kat kita..punya Allah nak bagi jugak peluang bersedekah tu kat kita , maka disitu kita pikiaq..wajarkah kita abaikan peluang yg Allah bagi kat kita..peluang yg Allah bagi utk kita buat kebajikan sampai depan  pintu rumah kita..depan meja yang kita tengah duduk makan..
bukan brp nilai sedekah kita yang jadi isu..yang penting , bersedekah lah..

0 comments: